‘Rijscholen verlaat huidig verdienmodel CBR; schrijf je uit!’

Het is een lang gekoesterde wens van veel rijscholen; ze willen een hogere uurprijs en meer sociale voorzieningen. Maar ondertussen laten de brancheorganisaties hun ‘oren laten hangen’ naar wat het CBR er allemaal van vind. In het veelbesproken onderzoeksrapport van Emile Roemer wordt al ingezet op een andere structuur. Maar de dominantie van het CBR lijkt simpelweg te groot.

“Als het over de rijschoolwereld gaat dan zie je iedere keer Alexander Pechtold naar voren geschoven worden. Dat is toch des te opmerkelijker als je weet dat juist het CBR in haar rol als Zelfstandig Bestuurs Orgaan behoort tot de top van zorgwekkendste dossiers van het nieuwe kabinet. Al jarenlang wordt het CBR in één adem genoemd met de problemen in Groningen, de Kindertoeslagaffaire en anderen. In 2020 is de top van het CBR al opgeroepen voor verhoren…..

“Als rijscholen zelf niet gaan inzien dat ze zo snel mogelijk moeten focussen op waar ze goed in zijn, dan is de huidige generatie WRM-ers gedoemd om straks (weer) werkeloos te worden. Je mag als rijschool natuurlijk best €55,– of €60,– per uur vragen, maar dan met je ook een opleiding aanbieden die kostenbewust is opgezet. Dat is nu niet het geval. Rijscholen werken mee aan een verdienmodel om een te duur CBR op de been te houden. Ondertussen rijd iedere CBR-er bijna in een mooie leaseauto”

Anno 2022 moet het echt mogelijk zijn om leerlingen een goede opleiding te geven in gemiddeld 30 uur rijles in de lesauto en de rest met modernere methodes. Kijk eens naar de hoofdklasse van het autorijden; de Formule 1. Daar worden heel veel uren buiten de racebolide gehouden. Maar daar is in de rijschoolwereld nauwelijks iemand mee bezig.

De rijschoolwereld wil, onder zwak leiderschap van het CBR, vooral uren in de lesauto maken. En de leerling moet straks €3000 of €3500 voor een gewone rijopleiding betalen. Je krijgt steeds meer illegale bestuurders… geloof mij maar.

“Dat gaat binnen nu en vijf jaar zeker leiden tot de ondergang van de huidige generatie. De rijschoolwereld moet opleiden en het aanvragen van examens over laten aan de leerlingen zelf én het CBR. Dat heeft bij het CBR ook al jarenlang de voorkeur als het op theorie-examens gaat. En als het CBR dat niet kan optuigen, dan moet je net als in Duitsland zorgen voor een concurrent voor het CBR. Je moet die problemen niet afwentelen op rijscholen én hun leerlingen.”

Henrie Kamps

Journalist en ondernemer heeft meer dan 25 jaar ervaring als innovatieve programmamaker en contentcreatie. Actief geweest in de wereld van regionale, commerciële omroepen en online media.