RijschoolPro, de spreekbuis van het CBR, levert bewijs voor de grote CBR miljoenenzwendel….

Tijdens een live tv-programma van ‘staatsomroep’ RijschoolPro, maakt Geertje Hegeman (afdelingshoofd Verkeersveiligheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) duidelijk dat er geen verplichting is om een volledige rijopleiding te volgen voor iemand bij het CBR een praktijkexamen aanvraagt. Wat zal RijschoolPro geschrokken zijn…

Geertje Hegeman, afdelingshoofd Verkeersveiligheid ministerie I&W

Kandidaten zijn strikt genomen niet verplicht om eerst rijlessen te nemen voordat ze examen doen. Hegeman: “Om dat te veranderen is best wat nodig. Qua verkeersveiligheid is dat nog best ingewikkeld omdat er nog niet heel veel bewijs is dat rijlessen bijdragen aan verkeersveiligheid.”

Geertje Hegeman, afdelingshoofd Verkeersveiligheid ministerie I&W

‘Koren op de molen’ van de Needse klokkenluider Henrie Kamps in zijn strijd om een einde te maken aan het verdienmodel dat het CBR samen met de rijschoolwereld in de voorbije decennia heeft opgetuigd.

“Kijk zegt Kamps, daar heb je het al. Er is nog niet heel veel bewijs dat rijlessen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Juist om dat zelf te ervaren ben ik vijf jaar geleden gestart met het zelf op doen van ervaring als rij-instructeur.

En ik kom eigenlijk zelf ook tot de conclusie dat er veel belangrijkere zaken te regelen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarbij staat ‘handhaving’ bij mij bovenaan. Nu al is het zo dat jongeren in de leeftijdscategorie dat ze willen beginnen met rijles nauwelijks enig besef hebben dat fietsen en app-en met de mobiel in de hand niet mag en gevaarlijk is. Maar per week worden er in Nederland maar 800 bekeuringen voor uitgedeeld; zeg maar 2 per gemeente”

En door de manier waarop het CBR het theorie-examen heeft losgekoppeld van het moment van praktijkexamen is er vaak nog maar bar weinig theoretische kennis op het moment dat leerlingen soms een jaar later hun rijbewijs behalen.

Én…. er rijden dagelijks misschien wel een miljoen EU-ers (oa Roemenen, Polen, Tjechen, Bulgaren, Litouwers) en expats rond in Nederland die nooit echt rijles of theorie hebben gehad. Misschien moeten die ook een langs de meetlat van het CBR?

De CBR én de rijschoolwereld maken er een ‘mooi’ verhaal van, maar er is feitelijk geen onderbouwing om jongeren nu of straks €3000 of meer te laten betalen voor een rijopleiding die mogelijk veel minder bijdraagt aan de verkeersveiligheid dan het CBR en de branche wil doen geloven of zelf gelooft.

Ik denk dat de rijschoolbranche eerst maar eens even goed moet nadenken over een afname van 30% van de rijlessen in de auto en verschuiving naar modernere technologieën. Dat is duurzamer en efficiënter. Want dit ‘uurtje/factuurtje’ is al heel lang achterhaald.

En dat CBR verdienmodel, de misleiding en oneerlijke handelspraktijken, had tien jaar geleden al verboden moeten worden door de Autoriteit Consument & Markt. Of door de politiek… maar die laatste functioneert feitelijk al net zo lang niet meer dan er nodig was om de huidige problemen te creëren.

Die Pechtold en branche-bobo’s zouden eens SAMEN wetenschappelijk onderzoek moet laten doen in plaats van door CBR ‘bestuurd’ projectje als ‘het roze pasje met een CBR jasje’. Wat een hobbyisme.

Zolang CBR nog zonder protest een roze pasje stuurt naar Indiase expats kan ik de regelgeving niet serieus nemen. Daarbij verwijzend naar een schokkende reportage van 1Vandaag.

“Overigens weet de overheid al sinds 2013 dat er nauwelijks reden is om Nederlandse jongeren te dwingen tot een rijopleiding die vaak tot drie keer zoveel kost als in andere EU landen. Lees het Onderzoeksrapport van SWOV maar eens goed…