‘Leerlingen dupe van onrechtmatig besluit CBR!’

Iedere leerling van een rijschool kan via mijncbr.nl zijn of haar rijschool machtigen voor het reserveren van een of meerdere theorie-examens, een tussentijdse toets en een of meerdere praktijkexamens. Volgens de wet is dat niet persé nodig; iedere Nederlander heeft ook het recht om zonder tussenkomst van een opleider de examens aan te vragen.

In het conflict dat het CBR heeft met de Needse klokkenluider Henrie Kamps, die in september een pilot is gestart met 10 leerlingen voor een vernieuwende rijopleiding RIJLEZZ, heeft het CBR eenzijdig én onrechtmatig besloten om de rijschool van Kamps genaamd RIJBEWIJZZ per direct uit te schrijven.

De laatste dagen van het jaar wordt meer en meer duidelijk dat het CBR hiermee een tiental leerlingen bewust dupeert. Wij spraken met de Needse klokkenluider aan de vooravond van een kort Geding.

| Voelt u zich verantwoordelijk voor de leerlingen van Rijlezz ?

Ik voel mij zeker verantwoordelijk voor mijn leerlingen, maar niet voor de huidige situatie. Het CBR is met mijn rijschool RIJBEWIJZZ een contract aangegaan en ik heb op geen enkele wijze iets misdaan. Het CBR bied leerlingen van rijscholen aan om bij het CBR ingeschreven rijscholen te machtigen. Het is dus een kwestie tussen het CBR en leerlingen die mijn rijschool hebben gemachtigd. Ik ben alleen maar tussenpersoon. Een rijschool hoeft ook niet ingeschreven te staan. Maar wel is nu overduidelijk dat het CBR misbruik maakt van haar monopolie positie; ze kan een rijschool simpelweg chanteren; als je kritiek hebt wordt je uitgeschreven en adviseert het CBR leerlingen om snel een andere rijschool te zoeken…. Bizar!

| Maar nu bent u uitgeschreven ?

Dat klopt, maar er zijn nooit problemen geweest tussen het CBR en mijn rijschool Rijbewijzz. Ik heb eind mei kritische vragen gesteld aan het CBR, omdat ik onregelmatigheden aantrof in het reserveringsplatform TOP van het CBR. Het CBR heeft zelfs begin juni schriftelijk bevestigd dat mijn constatering klopte. Daarbij heeft het CBR zich kennelijk te laat gerealiseerd dat men mogelijk (tien)duizenden jonge mensen heeft gedupeerd na de eerste twee lockdowns.

| Wat moet uw leerlingen nu doen ?

Ze moeten eisen dat hun machtigingen weer actief worden en de schade wordt vergoed. De overheid, in dit geval het CBR, bied leerlingen de mogelijkheid te kiezen uit bij het CBR ingeschreven rijscholen om hun examens te regelen. Als het CBR, om welke reden dan ook, een rijschool meent te moeten uitschrijven dan denk ik dat het CBR moet zorgen voor een oplossing.

| En nu ?

Nathalie Dingeldein, de woordvoerster van het CBR, had ferme taal in Dagblad Tubantia begin deze maand:

„Voorop staat wat ons betreft dat wij de examenkandidaten van een rijschool die wordt geschorst/uitgeschreven nooit in de kou laten staan. We benaderen hen persoonlijk, zodat bijvoorbeeld hun geplande examen door kan gaan. Dit is allemaal maatwerk.””.

Nathalie Dingeldein in Dagblad Tubantia

Als ik nu de reacties lees van mijn leerlingen dan zie je onmiddellijk dat het CBR dat niet doet.

| Wat vinden uw leerlingen en hun ouders hier van ?

Iedereen baalt hier van; dat is duidelijk. Maar ik hoop dat de leerlingen én hun ouders zich realiseren dat sinds Corona, mogelijk ook al ver daarvoor, tienduizenden anderen al gedupeerd zijn; schade hebben ondervonden door toedoen van de overheid, het CBR !

| Leg dat nog eens uit ..

De huidige leerlingen hebben gelukkig (nog) geen schade ondervonden door de handelswijze van het CBR. Maar vele tienduizenden leerlingen in 2020 en 2021 hebben dat wel. Ik denk dat een Parlementaire enquete zeker zal uitwijzen dat het CBR wederom een grote groep Nederlanders ernstig heeft benadeeld. Eerder gebeurde dat al met bijna 100.000 ouderen… herinnert u zich dat nog?

Ook denk ik dat ik kan aantonen dat vóór Corona het CBR al een onrechtmatig verdienmodel heeft ontwikkeld. Waarbij ze veel verder is gegaan dat je van de overheid, een ZBO, mag verwachten. Ze hebben gewoon een verdienmodel ontwikkeld en de rijschoolbranche heeft er aan meegewerkt.

| Vertel…

Nou nee, dat kan iedereen zelf wel Google’n. Maar het CBR heeft zelf al bevestigd dat er zaken na de eerste en tweede lockdown niet klopten in hun systeem. En op dit blog staan al voldoende artikelen over de onrechtmatigheid van zaken als het slagingspercentage, de tussentijdse toets en andere. En…..

| En….?

En… nu blijkt plotsklaps bij de derde lockdown dat het CBR wél een essentiële dienstverlener is. Mogen de rijscholen wel door met lessen. Dan mag je van een betrouwbare overheid toch verwachten dat ze eens nadenken over compensatie van de schade van leerlingen én rijscholen omdat ze kennelijk de vorige keer een foutieve inschatting hebben gemaakt. Kom op zeg! Ik heb in mijn rijschool al enkele jonge mensen zien afhaken, omdat ze de extra kosten niet meer konden dragen… Het CBR noemt inmiddels een bedrag van bijna €3.000 euro als gemiddelde kosten van een rijopleiding.

Terwijl hetzelfde CBR duizenden expats, die in hun vaderland wel een ‘rijbewijsje’ hebben gekocht zonder enige vorm van opleiding de weg op stuurt….

| Nu adviseert u een Kort Geding ?

Ja dat klopt, maar hoe vervelend ik het ook vind het is vooral een kwestie tussen het CBR en de leerlingen die via mijncbr.nl een keuze hebben kunnen maken. Vanzelfsprekend help, faciliteer, ik dat waar dat mogelijk is. Maar Nederlanders moeten nu ook zelf eens opkomen voor hun rechten.

Wie nu nog steeds denkt dat Henrie Kamps of Pieter Omzigt of welke criticaster dan ook vooral lastige mannetjes zijn leeft, met alle respect, onder een steen.